top of page

Platée - en opera om vår tid



Mitt i tidens larm och bråk så är det skönt att gå på opera. Jag höll på att säga "att fly in i operans sagovärld", men riktigt så enkelt är det inte. GöteborgsOperan sätter visserligen just nu upp en sagoskimrande barockopera, och där saknas vare sig träsknymfer, skogsväsen eller en Amor med pilbåge och en vansinnig La Folia. Men hur komisk operan än är på ytan, så är den också en tragedi och en sylvass kommentar till vår egen tid. Det handlar alltså om fransmannen Jean-Philippe Rameaus barockopera "Platée", som gjorde succé vid premiären i Versailles 1745. Själv blev han på kuppen utnämnd till hovkompositör i samma veva, Succé är det också på GöteborgsOperan.


Konsten får sin största betydelse när den inte bara är till för att förströ. I GöteborgsOperans generösa och vackra uppsättning är skrattspegeln vänd åt flera håll. Spelet börjar i nutid, hos ett fiktivt produktionsbolag inom nöjesbranschen, där hundratals utkast till nya idéer och projekt ligger slängda på golvet, samtidigt som alla smarta och välavlönade kreatörer uppgivet har supit skallen av sig.

Lögner och svek

Det är så historien om Platée föds ur de bakfulla hjärnorna hos tv-seriegenierna (eller vad de nu är). Den utgår från den gamla fula vattennymfen Platée, som lever avsides i ett träskliknande gigantiskt växthus, ensam och försmådd, med kutig rygg och stripigt hår och en långklänning som det bokstavligt talat växer mossa på. Vi anar att växthuset tillhör ett storslaget slott i en oklar landsbygd.. Den fine slottsherren Jupiter har en orimligt svartsjuk hustru. För att bota hennes svartsjuka intrigerar både Jupiter och mobben (det vill säga de eleganta, moderiktiga kreatörerna från prologen, som nu plötsligt är mitt i den gröna sagomiljön) för att få Platée att tro att det är hon, den fulaste av fula, som den åtråvärde Jupiter vill gifta sig med.


Lögner, svek och ränksmideri, alltså. Allt så skickligt spelat av hela ensemblen, inte minst av de ständigt närvarande naturväsen som utgörs av delar av operans balettkompani. Ja, man måste förstås nämna kören, solisterna och orkestern också. Det är ofta oerhört roligt och briljant, som till exempel när de moderna kreatörerna är på ett löjligt nutida mingel och uppställda på en lång rad smaskar i sig varsitt riktigt grillspett, allt till orkesterns ystra och taktfasta barocktoner. GöteborgsOperan marknadsför verket som "en barockopera om att tro att man är något". Man kan kanske först gissa att det syftar på den sorgliga damen Platée, som i sin längtan är korkad nog att inbilla sig att den mest åtråvärda mannen vill gifta sig med henne på riktigt. Men det är ju de andra, det moderna fina folket och kreatörerna med sina mobiltelefoner, droger och champagneglas som tror att de är något, fast de egentligen bara är uppblåsta lögnhalsar och mobbare med ett malligt förakt för svaghet.

Platée fyller scenen


På GöteborgsOperan förväntar man sig extraordinärt bra sångare. Så är det även i den här uppsättningen. För mig står ändå Anders J Dahlin ut extra mycket. Det är han som spelar den gamla mossbelupna kvinnan Platée och jag kan nästan inte ta ögonen från honom under de tre timmar som stycket tar. Oavsett om han strosar håglöst och ensamt i fonden eller om han sjunger med sin höga och vackra tenorstämma (haut contre), så fyller han scenen med sin förtvivlan, förhoppning och till slut avgrundsdjup vrede. På så vis blir hans Platée den enda icke-fjantiga karaktären av alla. Och den mest drabbade och berörande. Att en mobb kan förgöra en människa ser vi även i vår tid. Att grupptryck, lögner och intriger blir allt vanligare och allt öppnare ser vi också genom fejkade nyheter, påverkan och cynism. Att det finns ett förakt för åldrande och svaghet är tydligt hos alla framgångsrika Biancor och Yogagirls. Mitt i allt det så är det ju ändå väldigt uppmuntrande att en gammal opera från 1700-talet så exakt och gastkramande kan fås att gestalta vår tids eget vansinne. Dessutom på ett så härligt fantasifullt och uppsluppet sätt. Läs mer hos GöteborgsOperan om ensemblen och människorna bakom föreställningen och om musiken - och köp för all del biljett också!


コメント


Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page