Att vara riktig svensk...
I svallvågorna efter Nationaldagen i går läser jag en massa obehagliga memes från jublande så kallade "sverigevänner". De går alla ut på att marknadsföra den sverigedemokratiska lyckan över att det nu ska bli ännu svårare för en utlandsfödd att bli svensk medborgare: Tala svenska! Uppför dig! Skaffa ett jobb! Lär dig allt om Karl XII - och vänta tre år till! Den eufori som visas från SD och Tidö-kompisarna kan inte uppfattas som någonting annat än en ogrumlad skadeglädje över


Bellman, röken och entrecôten
Hur kan ett förbud mot rökning på uteserveringar plötsligt adlas till en avgörande frihetsfråga? Martin Aagard raljerar i Aftonbladet (30 juni) över den nya tobakslagen, som sorgligen inskränker hans möjligheter att offentligt vara James Dean-cool över en kopp kaffe. Fast det är ärligt talat svårt att förstå om hans kolumn verkligen är ett rasande angrepp på lagstiftningen - eller i själva verket en listig och rolig satir över hur folk ser symbolfrågor i snart sagt allting.








