top of page

Georg saknas oss!



Denna morgon är ovanligt grå och trist. Budet kommer att Georg Riedel har lämnat oss, 90 år gammal.

 

Denne fenomenale kompositör och jazzmusiker, som i åtminstone sjuttio år har berikat vårt musikliv mer än någon kan förstå.

 

Det är som kompositör av en hel knippe Astrid Lindgren-texter som Georg Riedel är mest känd hos den breda allmänheten. Genom det har han också ställt sig tätt intill Astrid i betydelse för människor, inte bara i Sverige utan även utomlands. Tillsammans har Astrid och Georg lämnat efter sig en skattkista av berättelser och sånger, en kista som vi kommer att ösa ur under evinnerliga tider framöver.

 

Den 12 juni 2007 träffade jag Georg Riedel första gången. Det var i samband med att kulturcentrumet Astrid Lindgrens Näs invigdes av Kronprinsessan. Georg Riedel hade ansvar för musiken under ceremonin, som ägde rum utomhus en vacker sommardag framför tusentals besökare. På bilden här ovan ackompanjerar han artisten Anna Sahlin (som dessutom tidigare varit Anna i Lasse Hallströms Bullerby-filmer). Så där, som på bilden, såg man ofta Georg Riedel; lätt hängande över sin kontrabas, intensivt lyssnande och närvarande i musiken.

 

Något år senare kom han tillbaka för en magisk konsert en kväll, tillsammans med sin dotter Sarah Riedel. Och senare komponerade han musik som spelas vid springkällan i trädgårdarna vid Astrid Lindgrens Näs. Georg var alltid vänlig, alltid tillmötesgående, alltid seriös och väldigt nyfiken på hur vi utvecklade besöksmålet Astrid Lindgrens Näs.

 

Andra kommer att beskriva hans betydande livsgärning. Många kommer också att påpeka att han, som blev en av de mest ”svenska” kompositörerna och musikerna, från början var judisk flykting från nuvarande Tjeckien, en flykt undan nazismen. Och det är verkligen värt att ha i minne.

Jag har också genom åren haft förmånen att glutta lite förutsättningslöst i SVT:s rika arkiv. Där dyker Georg Riedel upp otaliga gånger, egentligen ända från TV:s barndom. Exempelvis tidiga  inspelningar med lätta schlagerlåtar med Lill-Babs eller jazz med Monica Zetterlund – där ser man både Riedel, Bengt Hallberg och Arne Domnerus i bakgrunden. De yppersta av musiker i de populäraste av genrer.


I samband med spelningen på Astrid Lindgrens Näs visade Georg Riedel sin kontrabas för mig, innan han kånkade ut den till skåpbilen. Ett lite lappat och skamfilat instrument – men exakt samma bas som den man hör i inledningen på Visa från Utanmyra (skivan Jazz på svenska med Jan Johansson, den bäst säljande jazzskivan någonsin) eller som inleder Sakta vi gå genom stan med Monica Zetterlund (den berömda inspelningen är dessutom arrangerad av Georg Riedel, ”fast Monica sjöng fel på slutet, och det hörs på inspelningen” berättade Georg). Den basen borde sällas till samlingarna på museet på Astrid Lindgrens Näs, så betydelsefull har den varit inte bara för Astrid Lindgrens skapelser utan för svenskt musikliv som helhet.


Det är verkligen en legendarisk spelman som nu gått ur tiden. Däremot kommer Georg Riedels musik aldrig att lämna oss. Foto: Peter Widing. Copyright: Astrid Lindgrens Näs

Comments


Utvalda inlägg
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page